 |
 |
Informacje o projekcie Sovereign
Projekt przedłożono w 2357 roku.
Projekty tej klasy okrętów wyprzedzały projekty statków klasy Galaxy jedynie dziesięć lat, ale technologicznie były ogromnym krokiem naprzód. Okręty te są szybsze i zwrotniejsze niż wszystkie inne tych samych rozmiarów, a ponadto ich zmodyfikowane silniki warp nie powodują takich szkód w strukturze czasoprzestrzeni jak silniki okrętów innych klas.
Statki tej klasy są jak na razie ukoronowaniem wysiłków inżynierów i projektantów Gwiezdnej Floty.
Schemat mostka
1 - Fotele oficerów dowodzących
2 - Stanowisko sternika
3 - Stanowisko operacyjne
4 - Główny ekran
5 - Konsola inżynieryjna
6 - Konsola taktyczna
7 - Konsole naukowa
8 - Konsole misji
9 - Schemat statku
10 - Turbowindy
11 - Sala konferencyjna
12 - Replikatory
13 - Gabinet kapitana
Sekcja "pokłady"
Na pokładach statków klasy Sovereign, podobnie jak w większości innych klas pokłady numerowane były od góry, w dół statku
Na najwyższym pokładzie pierwszym mieścił się główny mostek, salon obserwacyjny, pokój kapitana i śluza z dołączoną kabiną.
Od nieco niżej położonego pokładu drugiego ulokowane są kwatery załogi. Jest tu także stołówka oficerska.
Na kolejnych pokładach - 3 do 9 znajdują się pozostałe kwatery załogi, dwa dodatkowe salony obserwacyjne, laboratoria badawcze, główny hangar, przewody optycznej sieci transportu danych i główny rdzeń komputera.
Na pokładach 10 do 14 znajduje się główna część kadłuba oraz ładownie na pokładach 10 do 11. Na pokładzie 11 znajdują się także systemy fazerowe i kontrola deflektora. Sensory i drugi deflektor nawigacyjny można znaleźć na pokładzie 12.
Pokład 13 został prawie cały zajęty przez zbiorniki deuteru. Pokład ten oddzielił sekcje mieszkalne od technicznych.
Główna maszynownia i połączone z nią systemy, centralna komora reakcyjna materii/antymaterii, pomocnicze laboratoria i rdzeń komputera maszynowni zostały umieszczone na pokładach 14 do 18
Pokład 14 został w większości zajęty przez systemy maszynowni. Pokłady 15 do 18 zawierały główny deflektor nawigacyjny.
Ze względu na typ klasy Sovereign (badawczo-bitewna) na statkach znajdował się także pomocniczy mostek, zwany także mostkiem bitewnym.
Jacht kapitański znajdował się na pokładzie 16.
Klasa Sovereign miała kilka ulepszeń broni w stosunku do poprzednich klas, wliczając ulepszenie torped kwantowych, fotonowych oraz fazerów w bateriach i punktowych.
Statki tej klasy miały pierwotnie wbudowane dwanaście baterii fazerów w kluczowych miejscach na kadłubie statku. Siedem z nich było zlokalizowanych na grzbiecie statku. Jedna z grzbietowych znajdowała się w około spodka nadając mu owalny kształt. Sześć mniejszy tablic pokrywało tylną część spodka nad głównym hangarem.
Cztery zlokalizowane były na brzusznej części okrętu przebiegając po niej w półkolu zarówno na sterburcie jak i na brzusznych stronach burt spodka.
Jedna bateria znajdowała się na brzusznej części kadłuba maszynowni.
W trakcie remontów montowane były cztery baterie na słupach gondol warp.
W pierwotnej konfiguracji, klasa Sovereign miał zamontowane pięć wyrzutni torped. Głowna wyrzutnia była zlokalizowana na brzusznej części spodka na wieżyczce i była uzupełniane przez dwie podwójne wyrzutnie. W remoncie było dodawanych dodatkowe 5 "rur". Trzy na grzbietowej części spodka oraz dwie na kadłubie dodatkowym (secondary hull).
Historia projektu
2357 | Projekt okrętów klasy Sovereign zostaje przedstawiony i
zaaprobowany przez Gwiezdną Flotę. | 2359 | Rozpoczęcie produkcji USS Sovereign i USS Honorious w stoczni Antaries. | 2360 | Kadłuby obu okrętów na ukończeniu. Na USS Sovereign zostają zamontowane systemy komputerowe. | 2363 | Gwiezdna Flota wydaje polecenie zbudowania trzech kolejnych okrętów tej klasy. Stocznia Antaries rozpoczyna ich budowę. | 2366 | Budowa USS Sovereign i USS Honorious na ukończeniu. Montaż rdzeni napędu warp. | 2367 | W związku z negatywnym oddziaływaniem napędów warp, zostają one poddane modyfikacjom. | 2368 | Na obu okrętach zostają zamantowane biologiczne komponenty komputerowe, podobne do tych używanych na okrętach klasy Intrepid. Następuje 40% wzrost sprawności systemów na obu
okrętach. | 2368 | USS Sovereign zostaje wystrzelony i zaczyna przechodzić testy. Na USS Honorious wybucha pożar, który powoduje wydłużenie budowy. | 2370 | USS Sovereign zostaje uroczyście oddany do służby. | 2372 | Zniszczenie Enterprise-D powoduje, że następuje zmiana nazwy USS Honorious na USS Enterprise-E. Enterprise-E zostaje uroczyście oddany do użytku. |
Dane techniczne
Przynależność: | Zjednoczona Federacja Planet |
Typ okrętu: | badawczy |
Rozpoczęcie projektu: | 2357 |
Oddanie do użytku pierwszego statku: | 2370 |
Maksymalna ilość załogi: | 3900 |
Oficerowie: | 200 |
Reszta załogi: | 400 |
Cywile/Rodziny: | 300 |
Liczba pokładów: | 25 |
Wysokość: | 120 m |
Szerokość: | 270 m |
Długość: | 700 m |
Silniki warp: | MARA |
Silniki impulsowe: | standardowe |
Maksymalna ciągła prędkość warp: | ? |
Maksymalna chwilowa prędkość warp: | ? |
Uzbrojenie: | ? |
System komputerowy: | LCARS |
Przypuszczalny czas wykorzystania: | 120 lat |
Maksymalny czas bez zaopatrzenia: | 15 lat |
Czas pomiędzy przeglądami: | 20 lat |
Okręty tej klasy
Nazwa | Rejestr | Występowanie | Komentarz |
|
USS Enterprise | NCC-1701-E | FC, INS, NEM | w służbie | USS Kithomer | NCC-74999 | ? | w budowie (Utopia Planitia) | USS London | NCC-75088 | ? | w budowie (Utopia Planitia) | USS Sovereign | NCC-74222 | ? | w służbie | USS Trojan | NCC-74656 | ? | w służbie | USS Valhalla | NCC-74657 | ? | w służbie | USS ? | NCC-75100 | ? | w budowie (Utopia Planitia) | USS ? | NCC-75021 | ? | w budowie (stacja MacKinley) |
Zdjęcia okrętów
 | USS Enterprise-E 1280x960, 116 KB |
|  | USS Enterprise-E 1024x768, 37 KB |
|  | USS Enterprise-E 1024x768, 140 KB |
|  | USS Enterprise-E 610x465, 25 KB |
|  | USS Enterprise-E 720x480, 52 KB |
| | więcej zdjęć okrętów klasy Sovereign |
Schematy
 | USS Enterprise-E, widok z boku 2343x298, 128 KB |
|  | Schemat USS Enterprise-E 800x600, 64 KB |
|  | Schemat USS Enterprise-E 1024x768, 120 KB |
|  | Schemat USS Enterprise-E 1024x768, 120 KB |
|  | Schemat USS Enterprise-E 500x169, 136 KB |
|  | Schemat USS Enterprise-E 500x73, 47 KB |
|  | Schemat USS Enterprise-E 600x429, 68 KB |
|  | Schemat przeróbki klasy Sovereign 592x359, 122 KB |
|  | Schemat USS Enterprise-E 596x222, 34 KB |
|
Większość informacji o statkach pochodzi z okrętu USS MacArthur
dzięki uprzejmości Piotra Milewskiego i Jana Strzeleckiego.
W zbieraniu, przygotowaniu i uzupełnianiu informacji mieli swój udział również:
Marcin Wichary, Michael Graham, MadYellow, Stilleto, Tuvok,
Mateusz Cieślak, Przemysław Dudek, Apoc i Gul Dukat.
Część obrazków pochodzi ze stron Star Trek in Sound and Vision oraz Wolfpak 359.
|
 |
 |