USS Phoenix
Logo
 Excelsior

Informacje o projekcie Excelsior

Projekt przedłożono w 2288 roku.

Klasa Excelsior była w dziejach Federacji pierwszym projektem odchodzącym od wytycznych Zephrama Cochrane'a. Zadaniem projektu było wybudowanie statku zdolnego do przełamania bariery warp 10 możliwie jak najlżejszym statkiem. USS Excelsior był wtedy największym osiągnięciem Gwiezdnej Floty - bardzo zwrotny, praktyczny, z wydajnymi silnikami.

Niestety, już wstępne testy wykazały, że nie jest w stanie przekroczyć bariery. Podczas prób jego silniki zacinały się, bądź nawet zawodziły nie mogąc sprostać wymaganiom projektu. Te problemy pojawiły się po raz pierwszy, gdy Excelsior (noszący wówczas numer NX-2000) został wysłany za USS Enterprise, porwanym przez admirała Kirka. Po roku modyfikacji podjęto dalsze próby. Jedna z nich niemal zakończyła się katastrofą, kiedy to rdzeń reaktora wszedł w stan krytyczny i został odrzucony w kosmos w ostatnim momencie. Statek (tylko lekko uszkodzony) odholowano do doku i w ciągu pięcioletniej naprawy usunięto wszystkie przeróbki, które miały umożliwić przełamanie bariery. Następnie Excelsior został oddany do służby jako normalny statek.

Odkryto później, że zakłócenia podprzestrzenne oddziaływały na pole grawimetryczne w reaktorze, powodując zakłócenia w poprawnej pracy, a na dłuższą metę utratę stabilności. Projekt "Bariera" bez wątpienia zakończył się porażką, jednakże projekt Excelsiora okazał się monumentalnym sukcesem. Przez 70 lat służby statki tej klasy wykazały się wspaniałą niezawodnością i znakomitą ekonomiką lotu. Okręty klasy Excelsior ciągle są produkowane, aczkolwiek do oryginalnego projektu wprowadzono, co zrozumiałe, pewne zmiany. Najbardziej od pierwotnego projektu odbiegał Enterprise-B, aczkolwiek zachował on charakterystyczny kształt. Na dzień dzisiejszy Gwiezdna Flota ma w rejestrach 40 statków tej klasy, a następne 10 (jako zamykające serię) jest produkowane w jej licznych dokach.

Najstarszy statek klasy Excelsior znajduje się obecnie w Smithoniańskim Instytucie Statków Kosmicznych na Marsie. Jak już wspomniano, przez 50 lat do projektu klasy Excelsior wprowadzono liczne zmiany. Aktualnie znane są odmiany Alfa, Beta i Delta.

Excelsior Alfa to pierwszy, oryginalny statek już po pięcioletnich przeróbkach. Został on dopuszczony do służby równocześnie z Excelsiorem klasy Beta.

W Excelsiorze klasy Beta wprowadzono wszystkie najnowsze osiągnięcia techniki. Ogólnie statek był nieznacznie większy, miał mocniejsze silniki, ulepszone komputery i przerobiony reaktor. Enterprise-B był pierwszym statkiem tej klasy oddanym do służby. Przez pewien czas utrzymywano te dwa projekty naraz, głównie z powodu nadmiaru części do wersji Alfa.

Excelsior klasy Delta był ponownym uaktualnieniem projektu, włączając w to zmodyfikowany reaktor klasy Galaxy, ulepszone uzbrojenie i zwiększoną ekonomię zużycia paliwa. Statki tej klasy pojawiły się w 2364 roku.


Schematy mostka

1 - Fotel dowódcy
2 - Stanowisko sternika
3 - Stanowisko nawigatora
4 - Główny ekran
5 - Konsola naukowa I
6 - Konsola naukowa II
7 - Konsola inżynieryjna
8 - Konsola napędu
9 - Konsola środowiskowa
10 - Turbowinda
11 - Konsola naukowa III
12 - Konsola łączności
13 - Konsola taktyczna
14 - Schemat statku
15 - Schemat statku
16 - Wyjście na korytarz

1 - Fotel dowódcy
2 - Stanowisko sternika
3 - Stanowisko nawigatora
4 - Główny ekran
5 - Konsola naukowa I
6 - Konsola naukowa II
7 - Konsola inżynieryjna
8 - Konsola napędu
9 - Konsola środowiskowa
10 - Turbowinda
11 - Konsola naukowa III
12 - Konsola łączności
13 - Konsola taktyczna
14 - Schemat statku




Historia projektu

2269Gwiezdna Flota rozpoczyna badania nad nowymi rodzajami napędu warp.
2273Klasa Excelsior zostaje zatwierdzona przez Dowództwo Gwiezdnej Floty.
2277Dobiega końca budowa szkieletu statku. Zostaje zamontowany rdzeń komputera. Rozpoczyna się przygotowania do pokrycia szkieletu kadłubem.
2278Dowództwo nakazuje przerobić statek zgodnie z sugestiami dr Jefferesa tak, aby był zdolny przekroczyć barierę warp 10. Rdzeń reaktora zostaje wysłany na Antares w celu przebudowy.
2279Rdzeń reaktora zostaje ponownie wysłany na Antares z powodu niedokładności w wymiarach. Kadłub statku niemal na ukończeniu. Zachodzi konieczność wymiany wszystkich grodzi bezpieczeństwa. Utopia dostarcza pierwszą sekcję spodka - mostek.
2280Gwiezdna Flota formuje komisję do sprawdzenia jakości produktów i prac na wszystkich statkach. Excelsior dostaje wysokie noty. Instytut Daystroma proponuje do projektu nowe, izolinearne komputery. Zespół projektantów odrzuca propozycję na korzyść starych, sprawdzonych części. Dr. Jefferes obejmuje kierownictwo nad projektem. Praca szybko postępuje naprzód.
2282Struktura statku jest gotowa w 90%. Nowe silniki zamontowane. Systemy komputerowe są w pełni sprawne. Rdzeń reaktora w końcu powraca i zostaje zainstalowany. Odkryto problemy z otuliną magnetyczną. Rdzeń wraca na Antares. Pod koniec roku na Jowiszu zostaje założone laboratorium Dynamiki Nowoczesnych Systemów Napędowych. Antares wysyła rdzeń do laboratorium w celu analizy problemów.
2284Rdzeń powraca z Jowisza i zostaje zainstalowany. Wstępne testy przebiegając bez zakłóceń. Inspektorzy Gwiezdnej Floty rozpoczynają testowanie każdego systemu z osobna.
2285Excelsior opuszcza dok i wykonuje pierwszy skok do Bazy 85 bez większych problemów. Zmiana ustawień silników usuwa ostatnie drobne problemy z ich działaniem. USS Excelsior wysłany zostaje za USS Enterprise. Sabotaż jednego z komputerów powoduje zablokowanie silników podczas ładowania. Po usunięciu skutków sabotażu podejmuje się próbę drugiego skoku. Tym razem silniki powodują duże zwarcia w systemie zasilania. Statek zostaje odholowany do doku w celu usunięcia skutków i przyczyn awarii.
2387Próby nad nowym napędem zostają przerwane po utracie stabilności i odrzuceniu rdzenia. Całkowite zniszczenie systemów komputerowych. Dowództwo Gwiezdnej Floty nakazuje wyposażenie go w standardowe silniki warp i zmodyfikowany system komputerów. Po prowizorycznych naprawach Excelsior powraca do doku na silnikach impulsowych.
2290USS Excelsior zostaje oddany do służby w Bazie 85. USS Enterprise wysyła gratulacje.


Dane techniczne

Przynależność:Zjednoczona Federacja Planet
Typ okrętu:ciężki krążownik
Rozpoczęcie projektu:2288
Oddanie do użytku pierwszego statku:2290
Maksymalna ilość załogi:2500
Oficerowie:120
Reszta załogi:450
Cywile/Rodziny:80
Liczba pokładów:15
Wysokość:77,8 m
Szerokość:181,6 m
Długość:467 m
Silniki warp:MARA
Silniki impulsowe:standardowe
Maksymalna ciągła prędkość warp:?
Maksymalna chwilowa prędkość warp:?
Uzbrojenie:?
System komputerowy:LCARS
Przypuszczalny czas wykorzystania:120 lat
Maksymalny czas bez zaopatrzenia:7 lat
Czas pomiędzy przeglądami:20 lat


Okręty tej klasy

NazwaRejestrWystępowanieKomentarz
USS Al-BataniNCC-42995VGR?
USS BerlinNCC-14232TNG:Angel Onezniszczony pod Wolf 359
USS CairoNCC-42136TNGw służbie
USS CharlestonNCC-42285TNG:The Best of Both Worlds (I)zniszczony pod Wolf 359
USS Crazy HorseNCC-50446TNG:Descent (I), TNG:The Pegasusw służbie (przechodzi naprawy)
USS CrockettNCC-38955DS9wycofany ze służby
USS EnterpriseNCC-1701-BGENwycofany ze służby
USS ExcelsiorNX/NCC-2000TNG, VGR:Flashback, ST3, ST6wycofany ze służby
USS FearlessNCC-14598TNGzniszczony przez Borg
USS FredricksonNCC-42111DS9?
USS GorkonNCC-40512TNG:Descent (I)oczekuje na remont
USS GrissomNCC-42857TNGw służbie
USS HoodNCC-42296TNG:Allegiance, TNG:Tin Manzniszczony pod Wolf 359
USS IdahoNCC-43261?w służbie
USS IntrepidNCC-38907TNG:Sins of the Fatherzaginiony, prawdopodobnie zniszczony
USS LakotaNCC-42768DS9?
USS LexingtonNCC-14427TNGwycofany ze służby
USS LivingstonNCC-34099DS9w służbie
USS MalincheNCC-38997DS9w służbie
USS MelbourneNCC-3184?TNG:The Best of Both Worlds (I), DS9:Emissaryzniszczony pod Wolf 359
USS OkinawaNCC-13958DS9?
USS PotemkinNCC-18253TNG:Legacy, TNG:Second Chanceszniszczony
USS RepulseNCC-2544TNG:The Childwycofany ze służby
USS RighteousNCC-42451?zaginiony
USS RooseveltNCC-2573VGRzaginiony
USS TecumsehNCC-14934DS9?
USS Valley ForgeNCC-43305DS9?
USS YorktownNCC-VGR?
USS ?NCC-40273?zniszczony pod Wolf 359


Zdjęcia okrętów
USS Enterprise-B
720x596, 50 KB
USS Enterprise-B
800x600, 34 KB
USS Excelsior
720x596, 35 KB
USS Enterpise-B w doku
640x480, 20 KB
USS Enterprise-A i -B
640x512, 37 KB
 
więcej zdjęć okrętów klasy Excelsior


Schematy
USS Enterprise-B, widok z boku
1590x293, 116 KB
USS Enterprise-B, widok z boku
437x112, 10 KB
Schemat USS Excelsior, widok z boku
500x92, 2 KB
Schemat USS Excelsior, widok z góry
500x205, 10 KB
Schemat klasy Excelsior, widok z dołu
458x190, 39 KB
Schemat klasy Excelsior, widok z boku
458x83, 14 KB
Schemat klasy Excelsior, widok z góry
458x191, 38 KB
 


Zdjęcia wnętrz
Mostek USS Excelsior
800x600, 58 KB
 


Większość informacji o statkach pochodzi z okrętu USS MacArthur
dzięki uprzejmości Piotra Milewskiego i Jana Strzeleckiego.
W zbieraniu, przygotowaniu i uzupełnianiu informacji mieli swój udział również:
Marcin Wichary, Michael Graham, MadYellow, Stilleto, Tuvok,
Mateusz Cieślak, Przemysław Dudek, Apoc i Gul Dukat.
Część obrazków pochodzi ze stron Star Trek in Sound and Vision oraz Wolfpak 359.



© Copyright 2001-2009 by USS Phoenix Team.   Dołącz sidebar Mozilli.   Konfiguruj wygląd.
Część materiałów na tej stronie pochodzi z oryginalnego serwisu USS Solaris za wiedzą i zgodą autorów.
Star Trek, Star Trek The Next Generation, Deep Space Nine, Voyager oraz Enterprise to zastrzeżone znaki towarowe Paramount Pictures.

Pobierz Firefoksa!