USS Phoenix
Logo
USS Phoenix forum / Gry / WoD stary a nowy (CofD) z perspektywy lat
 
Autor Wiadomość
Q__
Moderator
#1 - Wysłana: 29 Sty 2019 08:52:31 - Edytowany przez: Q__
Odpowiedz 
Chciałbym spróbować zająć się tytułową - swego czasu polaryzującą (adekwatny) fandom znacznie bardziej niż dziś sprawa DSC - Trekerów - kwestią z dystansu jaki dać może tylko czas.

W skrócie: oWoD vel cWoD ma tę podstawową przewagę nad nowym WoD-em (zwanym też CofD-em), że jest pierwszy, bardziej klasyczny, dłużej pamiętany.
Jego drugim wielkim atutem jest też stary Mag - system na tyle dobrze zakorzeniony w rzeczywistości, i bogaty intelektualnie, że fascynujący naukowców, filozofów, transhumanistów, okultystów (choć czasem uważany za niegrywalny).*
To - IMHO - wystarcza by zapewnić mu zwycięstwo, a jeszcze dorzucić można udaną (bo idącą w najmądrzejszą możliwą stronę - więź z dziką przyrodą, ekologia) humanizację wizerunku wilkołaków w oryginalnym Werewolfie.*

* Na tym tle nowe wersje Maga i Wilkołaka rażą infantylną odczapnością.

Nie znaczy to jednak, że WoD nowy nie ma się czym bronić.
Jego pierwszym atutem jest Promethean - czerpiący z "Frankensteina", alchemii, mitologii, Kabały (golem!) system pozwalający w dodatku grać postaciami dobrymi, bo desperacko dążącymi do człowieczeństwa.
Drugim jest nowy Changeling - łączący elfy, UFO i współczesność w piorunującą, surrealistyczną mieszankę...
Obie te gry są zwyczajnie wybitne.

Wampir stary czy nowy? Świadomie zostawilem to zagadnienie na koniec... Bo (IMHO) to kwestia b. subiektywnych preferencji. Stary jest oczywiście bardziej znany, kultowy, przynosi też więcej klanów, bardziej niesamowite pomysły (możliwości Tzimisce, Lasombra i Przedpotopowców) i wizję realizowanej wiekami polityki nadludzkich istot*. Nowy z drugiej strony sprowadza wampiryzm do bardziej przyziemnych ram, umieszczając go przy tym w znacznie większej egzystencjalnej niepewności (przeszłość Pijawek tonie tu w pomroce dziejów). I tak właściwie każdy musi wybrać czy woli wampiry-przepaki rodem z powieści Anne Rice** i Brama Stokera, czy raczej krwiopijców pozbawionych pamięci i z wiekiem coraz wrażliwszych na słońce, co znów wzięte jest z utworów Suzy McKee-Charnas i Garfielda Reevesa-Stevensa.
Moim skromnym zdaniem najlepiej sprawdza się tu kombinowanie elementów z obu tych systemów (owianie przeszłości krwiopijstwa mglą tajemnicy, traktowanie starych sekt jako organizacji politycznych, ale i wprowadzenie nowych jako nurtów religijno-filozoficznych wyznawanych przez Spokrewnionych, zastosowanie nowej mechaniki walk jako mniej superbohaterskiej itd.).

* W których przewagi nad śmiertelnikami uwierzyć łatwiej, niż w wypadku bohaterów Zmierzchu... choć i tych da się w WoD wpasować, mówiąc nawiasem:
https://www.reddit.com/r/ShittyFanTheories/comment s/4jk4el/edward_from_twilight_is_a_malkavian/

** http://forum.theonyxpath.com/forum/main-category/m ain-forum/the-classic-world-of-darkness/vampire-th e-masquerade/859461-three-bizarre-elements-i-didn- t-know-came-from-the-vampire-chronicles

ps. Jeszcze a propos:
https://polter.pl/wod/Dwuglos-o-Swiecie-Mroku-c149 02
Q__
Moderator
#2 - Wysłana: 1 Lut 2019 16:56:01 - Edytowany przez: Q__
Odpowiedz 
Z trochę innej beczki, dla wczucia się w klimat... Trailer (cancelowanego tuż po jego powstaniu) WoD MMO:
http://www.youtube.com/watch?v=VXpHyR_YvRE
Q__
Moderator
#3 - Wysłana: 29 Cze 2020 12:39:33 - Edytowany przez: Q__
Odpowiedz 
Nie wiem czy jesteście na bieżąco z WoD-em (ja być przestałem i teraz teorię nadganiam)... W V:tM v5 sporo się wydarzyło... Po pierwsze śmiertelnicy podnieśli łby - nastała tzw. Druga Inkwizycja (czyli tajne służby jęły polować na Spokrewnionych, zmuszając ich do ściślejszej Maskarady; niektórzy twierdzą zresztą, że stała za tym, minimum częściowo, Camarilla, posługująca się takim straszakiem celem zwarcia szeregów). Po drugie - i ważniejsze - (zasadniczo) nie ma Sabbatu. Zachował kontrolę nad paroma miastami, ale dał się zdziesiątkować i wyprzeć do stref wojennych (Bliski Wschód, Ukraina), gdzie sobie żeruje. Przy tym minimum połowa Lasombra zmieniła front i wróciła do Cam.* Dalej... w zasadzie nie ma też Giovanni. Tremere stracili Piramidę, i przestali się liczyć jako siła, niedobitki różnych bawiących się nekromancją linii krwi (Kappadocianie, Nagaraja, Giovanni również) połączyły się w jeden klan zwany Hecata, Assamici i Setyci zmienili nazwy i stracili niezależność, a Tzimisce oznacza dziś - jak przed wiekami - Stary Klan**. No i Internet Nosferatu, zwany SchreckNetem, szlag trafił. I jeszcze jedno - Anarchiści nie są już tolerowani, są zwalczani, a przybyło ich, bo sporo Pariasów i tzw. Thinblood (czyli młodzieży z pokoleniem tak niskim, że się nawet do klanów nie kwalifikuje) po niedawnych burzach zostało.

* Takie przetasowanie budzi zrozumiałe emocje graczy:
http://forum.theonyxpath.com/forum/main-category/m ain-forum/the-classic-world-of-darkness/vampire-th e-masquerade/1243136-state-of-the-sabbat-in-v5/

** Co do reszty, a raczej resztek...
http://forum.theonyxpath.com/forum/main-category/m ain-forum/the-classic-world-of-darkness/vampire-th e-masquerade/1253386-v5-tzimisce-version-1/
 
USS Phoenix forum / Gry / WoD stary a nowy (CofD) z perspektywy lat

Twoja wypowiedź
Styl pogrubiony  Styl pochylony  Obraz Łącza  URL Łącza  :) ;) :-p :-( Więcej emotikon...  Wyłącz emotikony

» Login  » Hasło 
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą tutaj pisać. Zaloguj się przed napisaniem wiadomości albo zarejstruj najpierw.
 
Wygenerowane przez miniBB®


© Copyright 2001-2009 by USS Phoenix Team.   Dołącz sidebar Mozilli.   Konfiguruj wygląd.
Część materiałów na tej stronie pochodzi z oryginalnego serwisu USS Solaris za wiedzą i zgodą autorów.
Star Trek, Star Trek The Next Generation, Deep Space Nine, Voyager oraz Enterprise to zastrzeżone znaki towarowe Paramount Pictures.

Pobierz Firefoksa!