USS Phoenix
Logo
USS Phoenix forum / Różności / Zadanka na ćwiczenie umysłu
 
Autor Wiadomość
Calvary
Użytkownik
#1 - Wysłana: 28 Mar 2020 02:31:46 - Edytowany przez: Calvary
Proponuję w pierwszym rzędzie nastepujące, i zakładam, że jak ktoś zapoda kolejne, to zna odpowiedź i będzie w stanie później jej udzielić, gdyby była taka potrzeba, w sposób jasny:

Gracz A ma wyższą skutecznośc strzałów na bramkę, niż gracz B w pierwszej połowie meczu. Gracz A ma wyższą skuteczność strzałów na bramkę, niż gracz B w drugiej połowie meczu. Gracz A ma niższą skuteczność strzałów na bramkę, niż gracz B, w całym meczu. -- Możliwe/niemożliwe, dlaczego?

i drugie zadanie:

Mamy 5 osób w wieku 12, 19.5, 28, 37.4, 48 lat. Co daje średnią wieku 28.98 lat. Doliczamy kolejną osobę, która ma 60.98 lat. Co oczywiście zmienia średnią. Czy jest możliwe, że kolejna osoba bedąca w wieku x, przywróci poprzednią średnią. Tak/nie dlaczego?

i trzecie:

Nasze standardowe Lotto. Obserwujemy dwa następne losowania. Prawdopodobieństwo tego, że w tych dwóch losowaniach wypadną dwa razy z rzędu dokładnie te same liczby, jest w stosunku do zwyczajnego obstawiania a) mniejsze niż szansa trafienia szóstki z jednego zakładu prostego b) większe niż szansa trafienia szóstki z jednego zakładu prostego c) takie samo jak szansa trafienia szóstki z jednego zakładu prostego

i czwarte:

wnioskując, z tego, że jeśli ktoś jest Abram to jest Anakonda, o tym, że jeśli nie jest Abram, to nie jest Akanonda, wnioskuje się poprawnie/niepoprawnie dlaczego?
Dreamweb
Użytkownik
#2 - Wysłana: 28 Mar 2020 07:19:50
Calvary:
Możliwe/niemożliwe, dlaczego?

Gracz B był lepszy w dogrywce?

PS. Polecam film Fermat's Room gdzie ludzie rozwiązują takie zagadki żeby przeżyć.
Calvary
Użytkownik
#3 - Wysłana: 5 Kwi 2020 21:25:15 - Edytowany przez: Calvary
Dreamweb

Ja rzucam te zagadki, bardzo proste, bo już całkowicie straciłem wiarę w ludzką inteligencję czytając to co obecnie ludzie wypisują. I nie zawsze chodzi o to czy ktoś jest w stanie udzielić odpowiedzi, tylko prędzej czasem o to za kogo się przedstawia, a czy potrafi.

Jeśli chodzi o pierwszą "zagadkę" to nie ma żadnych dogrywek, ani ukrytych podtekstów. To nie jest tego typu pytanie, że ma zaskoczyć mysleniem "out of the box" (czy innymi popowymi nonsensami). To jest zwykłe pytanie matematyczne. Są dwie połowy i tak, a nie inaczej określone fakty w tych dwóch połowach. Nic więcej w tym nie ma. Każde z tych pytań nie polega na jakimś ukrytym myku, jest zwykłym pytaniem z danej dziedziny, mającym w niej jasną i scisła odpowiedź. Praktycznie wszystkie (poza ostatnim) są z podstawowych działów matematyki, ale to jest albo podstawówka, albo maks pierwsze klasy liceum i to nie na poziomie abstrakcyjnych teorii, a codziennej praktyki.

Pierwsze sprawdza rozumienie procentów (i średniej arytmetycznej), drugie średniej arytmetycznej, trzecie podstaw rach. prawdopodobieństwa, a czwarte logiki elementarnej. Powtarzam, nie ma tu żadnych myków, ani tajemnic.

Ani tym bardziej jakiegoś naznaczenia, jak ktoś poda błedną odpowiedź. Ja nie śledzę błędnie udzielonych odpowiedzi, tylko staram się zorientować co się dzieje w polskiej edukacji, a potem możemy razem się zastanowić dlaczego nas (bo i mnie - owszem, włożyłem lata samodzielnego wysiłku, żeby się w wielu sprawach ogarnąć*) źle uczono!

* A nadal uważam, że jestem upośledzony w stosunku do możliwości totalnie. Było minęło... ale są kolejne pokolenia.
Calvary
Użytkownik
#4 - Wysłana: 14 Kwi 2020 17:10:37 - Edytowany przez: Calvary
Gracz A ma wyższą skutecznośc strzałów na bramkę, niż gracz B w pierwszej połowie meczu. Gracz A ma wyższą skuteczność strzałów na bramkę, niż gracz B w drugiej połowie meczu. Gracz A ma niższą skuteczność strzałów na bramkę, niż gracz B, w całym meczu. -- Możliwe/niemożliwe, dlaczego?

Możliwe. Skutecznośc strzałów to jest odsetek i najproście obrazowo porównać to do stopnia napełnienia naczyń. W dwóch rózych odpowiadających sobie etapach osoba A mogła mieć napełnione naczynia w wyższym stopniu, niż osoba B, ale jednocześnie mieć niższy stopień napełnienia sumy swoich naczyń, niż osoba B.

Procent jest zawsze z danej wielkości, a więc jeśli mamy wypowiadać się o liczbach absolutnych, a nie względnych, musimy go sprowadzić do wspólnego mianownika. Najprościej posłużyć się w tym celu średnią ważoną.

Biorąc osobę A. Mając dwa etapy i naczynia o objętościach v1 i v2, jeśli chcemy z odsetka napełnień poszczególnych naczyń  uzyskać odsetek napełnienia sumy, bierzemy mniejsze naczynie, niech będzie to - bez straty ogólności - w tym wypadku v1 (jak naczynia są równe, niczego to nie zmienai), i liczymy:

(odsetek_napełnienia_v1 + (v2/v1)*odsetek_napełnienia_v2)/(1+v2/v1)


Z cechy charakterystycznej średniej arytmetycznej wartość ta musi się znaleźć pomiędzy odsetek_napełnienia_v1, a odsetek_napełnienia_v2. Położenie tej wartości zależy od stosunku wag, którymi tutaj są objętości. Np. jest oczywiste, że jeśli jedno naczynie to naparstek, a drugie to kilka basenów olimpijskich, to odsetek napełnienia sumy będzie bliższy odsetkowi napełnienia basenów olimpijskich, niż naparstka.

To samo rozumowania dotyczy osoby B.

W związku z tym wystarczy, żeby odsetki napełnień wyglądały np. tak A1 > B1, A2 > B2, ale np.: B2 > A1, żeby przy odpowiednim dobraniu wag (objętości/ ilości strzałów) odsetek napełnienia sumy dla Osoby B, był wyższy, niż dla Osoby A.
 
USS Phoenix forum / Różności / Zadanka na ćwiczenie umysłu

 
Wygenerowane przez miniBB®


© Copyright 2001-2009 by USS Phoenix Team.   Dołącz sidebar Mozilli.   Konfiguruj wygląd.
Część materiałów na tej stronie pochodzi z oryginalnego serwisu USS Solaris za wiedzą i zgodą autorów.
Star Trek, Star Trek The Next Generation, Deep Space Nine, Voyager oraz Enterprise to zastrzeżone znaki towarowe Paramount Pictures.

Pobierz Firefoksa!