USS Phoenix
Logo
USS Phoenix forum / Treknologia / Warp vs. FTL (z nBSG)
 
Autor Wiadomość
Q__
Moderator
#1 - Wysłana: 10 Gru 2014 19:49:13 - Edytowany przez: Q__
Odpowiedz 
Seybr napisał:

To jest ciekawy temat nawet pod względem militarnym. Warp vs. FTL.

No to jedziemy.

Zacznę może od uwagi, że jeśli fanowskie tłumaczenie działania FTL z nBSG jest prawidłowe (że tworzy wormhole i przez nie skacze) to robi się to ciekawe, bo jak wiemy w Treku z wormholami (ich tworzeniem) jest pewien kłopot, a z drugiej strony - jak wiemy z TMP - każdy rozregulowany napęd Warp potrafi je wytwarzać.
Świadczyłoby to o pokrewieństwie obu technologii? Co sądzicie?
Dathon
Użytkownik
#2 - Wysłana: 11 Gru 2014 01:22:47
Odpowiedz 
Panie, trudny temat. Moore napisał że oni tam nonsense drive używają.

http://en.battlestarwiki.org/wiki/33#Analysis

Dobra podrzuce tropa. Mają zegar do liczenia skoków. W Slidersach też mieli.

http://sliders.wikia.com/wiki/Sliding_technology
Q__
Moderator
#3 - Wysłana: 11 Gru 2014 02:27:51 - Edytowany przez: Q__
Odpowiedz 
Dathon

Dathon:
podrzuce tropa. Mają zegar do liczenia skoków. W Slidersach też mieli.

Prawdę mówiąc jest to żaden trop, tj. z tego co wiadomo na temat wormholi nie wynika by otwierać je można było w określonych odstępach czasowych, czyli słynny zegar ze Sliders* był klasycznym plot device służącym temu, by bohaterowie musieli się spieszyć. Należy sądzić, że in universe stało za tym jakieś technobełkotliwe, wymyślone ad hoc nieznane nam prawo fizyki, ale jeśli tak, transponując je na universum nBSG dodajemy do działania nonsense drive kolejny nonsens.

* http://sliders.wikia.com/wiki/Timer

Faktem jest natomiast że przed skokiem napęd znany z nBSG ma czas akceleracji ok. 20 min. (w nagłych wypadkach musi być trzymany na wysokich obrotach, by umożliwiać natychmiastowy Skok), podczas gdy Trekowe jednostki mogą przechodzić w Warp natychmiast. To jest jakaś przewaga technologii ST w pewnych sytuacjach.
Z kolejnych ograniczeń jump drive należy wymienić istnienie tzw. Czerwonej Linii (Red Line) czyli maksymalnego zasięgu bezpiecznego skoku* (oczywiście bohaterowie główni skoczyli dalej, jak musieli):
http://en.battlestarwiki.org/wiki/Red_Line
Oraz fakt, ze wykonywanie Skoków powoli lecz nieubłaganie uszkadza statek na co nie raz narzekał Tyrol (co oznacza dodatkowe przerwy na konieczne naprawy).

* zależy to m.in. od mocy obliczeniowych komputerów, które - jak wiemy - są w nBSG relatywnie słabe (zwł. na tle tych Trekowych biurkowych co wszechświaty mieszczą ); określenie ile wynosi Red Line typowego napędu BattleStara sporo by nam powiedziało o maksymalnej sensownej prędkości (acz byłoby trzeba też brać poprawkę na konieczne przerwy na naprawy, ponowną akcelerację itp.), ale - o ile wiem - nie ma takich ekranowych danych...

Skoro jednak wmieszałeś w to Sliders to wyobraźnia podsunęła mi scenariusz, który Braga - wzorem słynnego biznesmena Trzepiekońskiego* - kupiłby ode mnie zapewne za 2000 piw, by następnie sprzedać Paramountowi za miliony. Wyobraziłem sobie mianowicie BattleStar przekraczający Red Line tak dalece, że każdorazowo wyskakujący do następnego wszechświata, goniony przez Trekowy odpowiednik Cylonów czyli okręt GF dowodzony przez kapitana Datę, załogę zaś mający z poprzeprogramowywanych na potrzeby nowych zadań wersji EMH (im by zmiana w jaszczurki w Warp 10 nie groziła), zmuszony mozolniej otwierać międzywszechświatowe przejścia, a potem - również każdorazowo - wchodzący w Warp 10 właśnie, by jak najszybciej odnaleźć ściganych, a raczej ustalić, że znów skoczyli dalej, wyliczyć - dzięki informatycznej przewadze GF - współrzędne nowego wszechświata i tak - niczym żółw i Achilles u Zenona - bez końca... tj. dopóki się sfatygowany skakaniem BattleStar nie rozpadnie, albo stacja nie zarządzi cancelacji...

* http://kiepscy.wikia.com/wiki/Kreatura_mody

ps. Jeszcze o wormholach:
http://www.physicsoftheuniverse.com/topics_blackho les_wormholes.html
Oraz o Jump drive:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jump_drive
http://en.wikipedia.org/wiki/Alderson_drive
http://galactica.wikia.com/wiki/FTL_Drive - jest druga Wiki o BSG
I ciekawostka - tak tenże napędzik wygląda w nBSG:
Seybr
Użytkownik
#4 - Wysłana: 11 Gru 2014 13:20:14
Odpowiedz 
Q__:
To jest jakaś przewaga technologii ST w pewnych sytuacjach.

Gdy potrzebujemy szybkiej ucieczki owszem. Jednak strumień warp łatwiej namierzyć i podążać za przeciwnikiem. Strumień, widmo pozostawione przez FTL jest trudniejsze do przechwycenia, jeżeli napęd i osłony są sprawne. Napęd owszem pozostawi promieniowanie. Dzięki uszkodzonej osłonie Cyloni mogli namierzyć gdzie dana flota skoczyła. Gdy napęd mamy pozostawiony w gotowości, skok jest natychmiastowy. Przeciwnik nie może od tak jego namierzyć. Trwałość i odporność na walkę. Gwiazda bojowa akurat ma tą przewagę. Przynajmniej tak scenarzyści przedstawiają. To jest akurat moje pole widzenia. Ile razy w Treku wyrzucili rdzeń napędu aby statek mógł przeżyć.

Napęd FTL potrzebuje rozgrzania, tutaj wygra WARP. Ale mamy obronę w postaci atomówek i myśliwców. Przeciwnik ma to samo. Tutaj może popisać się dowódca.
Galacticka to dość stary okręt. Pegasus bił jego po wieloma względami. Gotowość bojowa znacznie szybsza. Uzbrojenie, szczególnie część dziobowa pokazała skalę zmian. Widać to na obrazku, podczas bitwy o ludzi z Nowej Capricy.

Czas ładowania napędu.Dathon dał linka na ten temat. Pomijam magiczną liczbę. Idąc prostym tokiem myślenia. Duży napęd potrzebuje większego czasu na rozgrzanie się. Mniejszy jakim jest Raptor w zasadzie zaraz po skoku może wykonać kolejny. Zastanawia mnie czy to ma jakiś sens. Im dłuższa przerwa skoku, tym dalej on może ponownie oddać. Z tego co widzę po nBSG to tak jest. Raz słyszę, że Raptor może oddać skok po iluś tam minutach. Dalej idąc Raptor wykonuje skok zwiadowczy i o chwili ponownie wykonuje jego.
Skok to min. obliczenia komputera. Akurat mamy babol ? Jeżeli Raptor raz wykonuje skok i musi odczekać min. na obliczenia, to w jaki sposób robi to szybko ? Chyba że ma to przełożenie da długość skoku. Krótki, można wykonać awaryjnie w miej więcej dane miejsce. Precyzja wymaga czasu, może tak to trzeba tłumaczyć.
FTL i sprawny statek oraz odpowiednia konserwacja pozwala długo żyć danej jednostce. Galactica mocno oberwała przez co napęd FTL doprowadził do dużych uszkodzeń konstrukcji.
Wydaje mi się że Warp nie znacznie łagodniej działa na uszkodzenia statku. Chyba że ten sam w sobie jest na skraju wytrzymałości.
Q__
Moderator
#5 - Wysłana: 11 Gru 2014 23:05:54 - Edytowany przez: Q__
Odpowiedz 
Seybr

Seybr:
Jednak strumień warp łatwiej namierzyć i podążać za przeciwnikiem. Strumień, widmo pozostawione przez FTL jest trudniejsze do przechwycenia, jeżeli napęd i osłony są sprawne.

Zauważ, że "łatwiej" odnosi się tu do zaawansowanych komputerów Federacyjnych (co to mają więcej mocy obliczeniowych niż cały Wszechświat, AI od ręki generują itd.), a "trudniej" do znacznie mniej zaawansowanych komputerów z nBSG (które nie są tak przepakowane). Inna sprawa, że - owszem - Warp powinien zostawiać jakieś ślady, że czasoprzestrzeń była mięta po drodze, a Skok - zakładając, że generuje wormhole - odkształci ją tylko w miejscu wlotu i wylotu.

Seybr:
Ale mamy obronę w postaci atomówek i myśliwców.

Pytanie co atomówki i myśliwce (choćby te nowocześniejszego Pegasusa) mogą zrobić omnipotentnemu deflektorowi i generowanym przez niego polom? Pamiętajmy, że statki GF wytrzymują termonuklearny gwiezdny żar.

Seybr:
Czas ładowania napędu.Dathon dał linka na ten temat

Niezupełnie. W Sliders - do których się odwołał - nie tyle chodzi o czas ładowania ile o to, że sztucznie generowane wormhole mają - nie wiedzieć czemu - takie jakby okna startowe raz na 29 lat, w których trzeba się zmieścić.

Seybr:
Akurat mamy babol ? Jeżeli Raptor raz wykonuje skok i musi odczekać min. na obliczenia, to w jaki sposób robi to szybko ? Chyba że ma to przełożenie da długość skoku. Krótki, można wykonać awaryjnie w miej więcej dane miejsce. Precyzja wymaga czasu, może tak to trzeba tłumaczyć.

Częściowo pewnie tak - im dłuższy zasięg Skoku tym dłuższe wyliczenia (i może również mocniejsza, dłuższa, akceleracja napędu - ale o tym drugim nic jasnego nam nie powiedziano; może napęd Raptorów wymaga krótszej akceleracji, bo tworzy wormhole o węższej średnicy? - tego też nie wiemy).

Seybr:
Wydaje mi się że Warp nie znacznie łagodniej działa na uszkodzenia statku.

Znów pojawia się pytanie z czego ów statek jest zbudowany. Czy - jak bym obstawiał - materiały, jakimi dysponuje GF itp. nie są aby znacznie wytrzymalsze? A może pole deflektora tak potężnie chroni dodatkowo?
 
USS Phoenix forum / Treknologia / Warp vs. FTL (z nBSG)

Twoja wypowiedź
Styl pogrubiony  Styl pochylony  Obraz Łącza  URL Łącza  :) ;) :-p :-( Więcej emotikon...  Wyłącz emotikony

» Login  » Hasło 
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą tutaj pisać. Zaloguj się przed napisaniem wiadomości albo zarejstruj najpierw.
 
Wygenerowane przez miniBB®


© Copyright 2001-2009 by USS Phoenix Team.   Dołącz sidebar Mozilli.   Konfiguruj wygląd.
Część materiałów na tej stronie pochodzi z oryginalnego serwisu USS Solaris za wiedzą i zgodą autorów.
Star Trek, Star Trek The Next Generation, Deep Space Nine, Voyager oraz Enterprise to zastrzeżone znaki towarowe Paramount Pictures.

Pobierz Firefoksa!